Zabawy i książeczki dla dzieci w wieku 0-6 miesięcy – prostota, bliskość, powtarzalność
Niektórzy sądzą, że najmłodsze dzieci to nie są jeszcze kandydaci do gier, zabaw, czy kupowania im książeczek. I rzeczywiście, przez pierwsze pół roku życia maluszkowi nie są potrzebne jakieś szczególne, skomplikowane czy drogie zabawki. Wystarczy bliskość z mamą, zabawy z rodzicami, kilka prostych, dostosowanych do wieku maleństwa zabawek, czarno-białe książeczki oraz stymulujące rozwój bodźce, płynące z najbliższego otoczenia.

Temat zabaw z najmłodszymi poruszaliśmy już nie raz. Dziś kilka kolejnych podpowiedzi i pomysłów, jak bawić się z niemowlętami, aby stymulować ich wszechstronny rozwój oraz co wybrać, jeśli zdecydujemy się na zakup książeczek dla naszego małego-wielkiego skarbu.
Zabawy z dzieckiem w pierwszym półroczu jego życia
Jedną z najlepszych i najciekawszych skarbnic inspiracji oraz pomysłów, jak bawić się z najmłodszymi dziećmi jest ceniona od lat, nie tylko wśród polskich rodziców, książka autorstwa Jackie Silberg pt. „Gry i zabawy z niemowlakami”*. Ogromna popularność tej książki i kolejne wznowienia jej druku, wynikają nie tylko z dogłębnej wiedzy autorki na temat rozwoju i psychologii dzieci, ale również z prostych, błyskotliwych pomysłów na zabawy z maluszkami oraz z pełnego emocji i czułości języka, jakim napisana jest książka. Oto kilka przykładowych zabaw, zaproponowanych przez J. Silberg, z myślą o dzieciach w wieku 0-6 miesięcy.
Co to za hałas? Stymulująca słuch i spostrzegawczość zabawa dla dzieci w wielu 0-3 miesięcy*
- Po skończeniu karmienia, trzymaj dziecko na kolanach i baw się z nim w następujący sposób
- Potrząsaj grzechotką z jednej, a następnie z drugiej strony główki maluszka
- Na początku potrząsaj grzechotką powoli, a następnie coraz szybciej
- Maluszek będzie szukał oczami źródła dźwięku. Gdy zareaguje na dźwięk, w nagrodę pochwal go i przytul do siebie.
Kąpiel stymulująca rozwój emocjonalny – pomysł na ciepłą relację z dzieckiem w wieku 0-3 miesięcy*
- Ciepła kąpiel razem z dzieckiem z pewnością cię zrelaksuje
- Trzymaj dziecko w ramionach i kołysz się w wannie, śpiewając maluszkowi piosenkę. Sama ułóż słowa, np. „Kąpiemy się razem w wannie”, „Kocham mojego pieszczoszka” itp.
- Nie jest istotna sama piosenka lecz wzmacniająca się między wami więź emocjonalna.
Zabawa muzyczna pobudzająca zmysły i koordynację u maluszków w wieku 3-6 miesięcy*
- Połóż maluszka na plecach i zaśpiewaj mu tę piosenkę:
Głowa – ramiona, kolana i stopy,
Kolana i stopy, kolana i stopy.
Głowa – ramiona, kolana i stopy,
Kocham cię, bobasku mój.
Oczy, uszy, usta, nosek,
Usta, nosek, usta, nosek.
Oczy, uszy, usta, nosek,
Kocham cię, bobasku mój.
- Śpiewając dotykaj wymienianych w piosence części ciała.
A jakie książeczki są wskazane w pierwszym półroczu życia dziecka?
Przez pierwsze 6 miesięcy życia dzieci nie potrafią rozróżniać kolorów i nie widzą jeszcze zbyt wyraźnie – co nie oznacza, że nie możemy stymulować ich rozwoju poprzez bodźce wzrokowe. Można, a nawet należy to robić, ale w sposób dostosowany do ich wieku i możliwości poznawczych.
W oparciu o psychologię rozwoju małego dziecka, stworzona została publikacja „Oczami maluszka”, Wydawnictwa Sierra Madre. Jest to seria książeczek dla najmłodszych dzieci, ale dedykowana też rodzicom, którzy chcą aktywnie wspierać rozwój swoich pociech w pierwszych miesiącach życia.
Książeczki z serii Oczami Maluszka stymulują rozwój dziecka i są doskonałą alternatywą dla skomplikowanych wielobarwnych zabawek, na które przyjdzie czas w późniejszych etapach życia dziecka.
Pozycje z serii „Oczami maluszka”, na przykład książeczka pt. Banan, uwzględniają fakt, że niemowlęta lubią proste wzory, duże rozmiary i wyraźnie zaznaczone kontury dzięki kontrastowym barwom. Zawartość książeczek należy pokazywać maluszkom z odległości 20-30 cm, opowiadając jednocześnie o ich treści.
Reasumując, rozwój niemowlęcia można stymulować od pierwszych dni jego życia, używając do tego prostych zabawek, czarno-białych książeczek czy przedmiotów znajdujących się w najbliższym otoczeniu oraz powtarzając wiele razy te same czynności, słowa i piosenki. Ale tym, co ma największe znaczenie dla wspierania rozwoju dziecka są głębokie i różnorodne interakcje z rodzicami, ich otwartość na dziecięcą potrzebę poznawania świata oraz wspólnie spędzany czas.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
*Według Jackie Silberg: „Gry i zabawy z niemowlakami”, Media Rodzina of Poznań, 1996, str. 89, 221, 128.