Jak kształtować otoczenie językowe maluszka
To, kiedy nasze dziecko zacznie mówić i ile zna słów w dniu drugich czy trzecich urodzin zależy nie tylko od jego predyspozycji genetycznych i temperamentu. W dużej mierze wpływ mają na to rodzice i pozostali domownicy.
Różnice w rozwoju mowy maluchów poniżej 3 roku życia to jeden z najczęściej komentowanych i porównywanych etapów rozwoju. Jak to się dzieje, że niektóre dwulatki posługują się już całymi zdaniami podczas, gdy inne zdołały przyswoić zaledwie kilka słów?
Weźmy najbardziej wyczekiwane pierwsze słowa: mama i tata. U niektórych maluchów pojawiają się jeszcze przed pierwszymi urodzinami, podczas gdy inne opanowują je dopiero dobrych kilka miesięcy później.
Skąd się biorą różnice w rozwoju mowy u małych dzieci
Otoczenie językowe dziecka, a więc co i w jaki sposób do niego mówimy oraz to, co robimy w trakcie jego obecności ma olbrzymi wpływ rozwój maluszka. A jak nasze starania wzbogacają coraz bardziej popularne bajki i audiobooki, które mają przecież wiele walorów edukacyjnych?. Czy warto je wprowadzać na stałe przed drugimi urodzinami?
Naukowcy nie pozostawiają złudzeń, że żadne filmy (nawet te o edukacyjnym profilu, dostosowane do wieku malca) nie dają tyle, co bezpośredni kontakt rodzica z dzieckiem. Wniosek z badań brzmi: „Dzieci oglądając filmy tracą okazję do naturalnego uczenia się słów i w efekcie im dłużej oglądają filmy, tym relatywnie mniej słów znają.”* Badanie dotyczyło maluszków poniżej 18 miesiąca życia.
Jak rozmawiać z dzieckiem, które jeszcze nie mówi?
Na szczęście rodzice w codziennych kontaktach intuicyjnie i naturalnie wspierają rozwój mowy dziecka.
Do takich zachowań należy:
- rozmowa z zachowaniem reguły naprzemienności (niemowlęta „odpowiadają” mimiką lub ciałem, starsze dzieci wydają dźwięki.)
- używanie podwyższonej intonacji
- stosowanie wyrazów dźwiękonaśladowczych i zdrobnień
- używanie prostych słów adekwatnych do wieku dziecka
- opisywanie i wyjaśnianie tego, co się dzieje oraz tego, co dziecko widzi
* Broszura „Mowa dziecka i jak rodzice mogą wspierać jej rozwój”