Szkoła Montessori i jej koncepcja rozwoju
Filozofia Marii Montesorii, pedagoga i twórczyni naukowej koncepcji rozwoju dziecka, skupia się na jednym bardzo ważny zdaniu „Podążaj za dzieckiem”, czyli uważnie je obserwuj, dostrzegaj potrzeby i zainteresowania. Jako rodzice nie do końca mamy wpływ na to, w jaki sposób dziecko zdobywa wiedzę po tym jak przekroczy mury szkoły, jednak kiedy jest jeszcze w fazie intensywnego rozwoju jako niemowlę, a później maluch możemy zaszczepić w nim chęć poznawania otaczającego świata w inspirujący i pełen ekscytujących doświadczeń sposób. Wymaga to od rodzica poświęcenia czasu, czasem części zarobków oraz samego siebie, zaś towarzysząca temu radość, którą przeżywa dziecko w czasie wspólnie spędzonym wpływa na jego motywację wewnętrzną oraz pobudza do kreatywnego tworzenia.
Wg Montesorii dzieci od urodzenia do ok 6 roku życia są odkrywcami – eksplorują otoczenie i pochłaniają je. Poznają kulturę i religię, zwyczaje i tradycję, w której się wychowują, poznają także pojęcie piękna otaczającej je rzeczywistości głównie za pomocą zmysłów. W wieku 3 – 6 lat zmysły dziecka rozwijają się najintensywniej, to właśnie bodźce a nie rozum pobudzają aktywność malucha do działania – o czym chyba nikogo nie trzeba przekonywać. Prawidłowa integracja sensoryczna ułatwia koncentrację i naukę, można ją wzmocnić wykorzystując odpowiednio dobrane zabawki prowokujące do racjonalnego myślenia podczas układania lub takie ze zróżnicowaną fakturą wyostrzające zmysł dotyku. Zabawy plastyczne oraz ruchowe i muzyczne pozwalają dziecku na odkrywanie zamiłowania do sztuki, dzięki instrumentom muzycznym dopasowanym do dziecięcych rączek możemy pokazać, że muzykowanie jest proste i dostępne dla każdego. Muzyka kryje się w swobodnej zabawie, dzięki temu w sposób naturalny pobudza do twórczego wyrażania siebie pozwalając odkrywać pasje i talenty.
Sortowanie, czyli radosne doświadczanie matematyki
Małe dzieci chętnie oddają się nauce jaką jest matematyka. Niepozorne sortowanie, dopasowywanie kształtów i kolorów, układanie według określonego porządku, skrupulatne porównywanie wzorów, brył i często nieudolne próby upchnięcia kwadratu w trójkątny otwór to początek fascynującej przygody do uporządkowanego świata liczb. Idealne na stoliku malucha okażą się różnego rodzaju, sortery kształtów i kolorów, piramidy liczbowe, wieże i kostki numeryczne, dzięki którym dziecko doświadcza piękna uporządkowanego otoczenia, wszystko ma swoje miejsce i logiczne przeznaczenie.
Alfabet w drewnie
Aby zrozumieć emocje dziecka, trzeba słuchać tego co ma do powiedzenia. Maluch bardzo szybko się rozwija, a jego naturalne predyspozycje i chęci do poznawania nowych rzeczy warto wykorzystać szczególnie w fazie intensywnego rozwoju mowy. Czytanie na głos, wyraźne wypowiadanie liter, a także ich pokazywanie i zabawa nimi zachęca dziecko do nauki pisania i czytania, a także rozwija pamięć i umiejętność samodzielnego myślenia w przyszłości. Literki na tekturowych kartach, alfabetyczne magnesy czy niepozorne klocki z ukrytą literką to doskonały wstęp do świata słowa pisanego.
Zabawa plus coś więcej
Na pierwszy rzut oka wydawać się może, że konkurowanie z komercyjnymi zabawkami z reklam nie jest proste. Warto jednak spróbować, gdyż dziecko posiada naturalną zdolność i chęć poznawania otaczającej je rzeczywistości, zabawa umożliwiająca poznawanie świata za pomocą zmysłów, jest o wiele bardziej ekscytująca. Uczenie się całym ciałem, gdzie w czasie poznawania literek klocki wędrują z rączki do rączki, kiedy ciało w ruchu dotrzymuje kroku intensywnie pracującemu umysłowi, przynosi malcowi wiele satysfakcji i frajdy z zabawy.
Drewniane zabawki mogą stanowić wartościowe narzędzie edukacyjne dla dziecka i wcale nie muszą być nieatrakcyjne.
JANOD to marka, która nie tylko dba o walory edukacyjne swoich produktów lecz przede wszystkim, niezmiennie od niemal pół wieku, cieszy atrakcyjnością i głębią kolorów, niepowtarzalnością wzorów i unikalnym urokiem francuskiego rzemiosła. A to wszystko wyciosane w drewnie, które jako surowiec współgra z naturalną potrzebą zdobywania doświadczeń przez dziecko, za pomocą zmysłów węchu, dotyku, smaku, słuchu i wzroku.