Animacje dla dzieci – muzyczne zabawy w domu

Animacje i zabawy ruchowe to doskonały sposób, aby ciekawie spędzać czas z dziećmi, uczyć je nowych rzeczy, a jednocześnie nie przeciążać najmłodszych „suchą” wiedzą, na którą mogą nie być jeszcze gotowi, ze względu na swój wiek.
 

12 - 24 miesiąc

W tym artykule pisaliśmy o korzyściach płynących z wykorzystania animacji, jako formy nauki poprzez zabawę. Zachęcaliśmy również, aby takie mini-animacje przeprowadzać z własnym dzieckiem w domu, wciągając do zabawy starsze rodzeństwo czy inne dzieci odwiedzające nas przy różnych okazjach. Dziś podsuniemy wam kilka pomysłów na animacje o charakterze muzycznym. Są to proste zabawy ruchowe, które mogą być pomocne przy wprowadzaniu w świat muzyki nawet dzieci w przedziale wiekowym 1-3 lata.

Niskie i wysokie tony – słonie czy wróbelki?


Już najmłodsze dzieciaki często próbują podśpiewywać i powtarzać fragmenty melodii. Niekiedy nawet próbują określać to, co robią. Mówią np. że śpiewają „cienko” lub „grubo”, zamiast „wysoko” lub „nisko”. Aby nie stracić tego potencjału, jakim jest naturalne zainteresowanie muzyką i dźwiękami, a jednocześnie stymulować prawidłowy rozwój muzyczny dziecka, ćwicz z nim muzyczne tony za pomocą animacji – przykład poniżej.

Przygotuj wcześniej „pomoce naukowe”. Ustaw się z dziećmi w kółku. I powiedz: „Teraz będziemy śpiewać NISKO, czyli grubo i ciężko, jak słonie!”. Na twój sygnał wszyscy chwytają większą i cięższą zabawkę, schylają się ku ziemi i naśladując ciebie, człapią za tobą w kółku, wydając niskie dźwięki. Mogą to być odgłosy słoni albo śpiewane niskim głosem piosenki, które dziecko znało już wcześniej. Przykład: „Stary niedźwiedź mocno śpi” zaśpiewany przez mamę i dzieci bardzo „grubo” – pomoże zrozumieć najmłodszym, czym są niskie dźwięki.

Nagle wesoło zawołaj: STOP! A teraz WYSOKO jak wróbelki!!! Wówczas wszyscy kładą na ziemi większe i cięższe zabawki, chwytają te malutkie i leciutkie i znów krążą za tobą w kółku, ale tym razem w zupełnie innych pozach. Wszyscy podnoszą zabaweczki jak najwyżej, próbując chodzić na paluszkach. Unosząc wysoko lekkie zabawki naśladujcie „cienko” śpiewające zwierzaki (mogą to być wróbelki) lub śpiewajcie zabawnymi, jak najcieńszymi głosikami znajomą piosenkę – np. ponownie „Starego niedźwiedzia”. Śmiech i zabawa – gwarantowane!

Zabawę potwarzami kilka razy: nisko-wysoko-nisko-wysoko, zmieniając repertuar – wykorzystując kolejne piosenki, odgłosy zwierząt oraz co jakiś czas wykorzystując określenia: NISKO, WYSOKO.

Śpiewamy płynnie lub rytmicznie czyli zabawa „żabki w wodzie – żabki na lądzie”.

W podobny sposób możemy nauczyć najmłodszych, czym jest płynne lub rytmiczne śpiewanie (legato lub staccato). Krążąc z dziećmi znów po okręgu, zachęcaj je do naśladowania ruchów żab, które pływają w wodzie. Sunąc powoli, „rozgarniajcie” powietrze rękami jak płetwami. W tym czasie emitujcie płynne (połączone ze sobą) dźwięki lub śpiewajcie naszego „Starego niedźwiedzia” czy inną, znaną piosenkę jak najbardziej legato.

I znów nagle, głośno zawołaj: A teraz RYTMICZNIE czyli STACCATO! Wówczas dzieci-żabki wyskakują na brzeg i krążą za tobą w podskokach, śpiewając piosenkę w skoczny, rytmiczny sposób, zabawnie przerywając dźwięki: sta-ry-niedź-wiedź-moc-no-śpi!

Wykorzystując analogiczne metody możesz nauczyć dzieci, czym jest głośne i ciche śpiewanie, szybkie i wolne, solo i zespołowe. Zabawy można powtarzać co kilka dni, wykorzystując coraz to nowy repertuar, a nawet instrumenty muzyczne, znajdujące się w waszych domach.

Wesołej zabawy!